Roxy Ceramics
Q&A med stifterenEfter at have beskæftiget sig med modebranchen i mange år, besluttede Rosanna Julie med ét at gå en anden vej. Da interessen for keramik voksede sig større og større, kvittede hun jobbet, flyttede til Bornholm med familien, og blev selvstændig keramiker. Mød kvinden bag Roxy Ceramics, Rosanna Julie Svensson, der gjorde sin passion til sin levevej. Keramikeren er inspireret af den danske natur og den japanske æstetik wabi-sabi, og kommer ind på, hvordan det uperfekte i virkeligheden er det perfekte.
Karmameju er stolte af at være eksklusive forhandlere af Roxy Ceramics’ Self-massage-kit, du kan finde blandt vores Products We Love. Formgivet i hånden og penselglaseret på Bornholm: Selv-massage-kit består af en kammusling på piedestal i stentøjsler. Sanseligt og natur-forbindende -
udviklet til at spire selvkærligheden med varme olier.
Fortæl lidt om dig selv.
Mit navn er Rosanna, jeg er 40 år gammel, og bor sammen med min mand Reno og vores to piger, Elin 10 år og Agnes 5 år. Jeg er oprindeligt fra Bornholm, men har boet i København i 20 år. Vi flyttede for to år siden fra Frederiksberg til Svaneke på Bornholm.
Jeg er uddannet skrædder, og var som barn ret fast besluttet på, at jeg ville arbejde med noget kreativt, når jeg blev voksen. Efter uddannelsen som skrædder startede jeg mit eget tøjmærke som 21-årig ”Rosanna Julie”, men som jeg lukkede som 25-årig, da det blev for administrativt at drive virksomheden, og der var for lidt tid til at være kreativ. Kort tid derefter startede jeg som designer for By Malene Birger, hvor jeg senere blev Design Manager og sidenhen Operations Director.
Efter 10 år hos By Malene Birger blev jeg tilbudt en stilling hos Birger Christensen, som Head of Design for ROTATE og REMAIN. Ved siden af mit arbejde i modebranchen havde jeg de seneste 5 år lavet keramik på hobbyplan… en hobby hvor min passion ret hurtigt voksede sig større og større.
Fra mode til keramik - hvorfor tog du det valg?
Jeg var overbevist om, at jeg altid skulle arbejde i modebranchen, men med ét, efter Copenhagen Fashion Week i 2020, oplevede jeg at dén vej ikke var den rette. Der var noget i mig, der sagde noget andet. Der skulle ske noget radikalt anderledes, og ret hurtigt derefter besluttede min mand og jeg, at vi ville flytte til Bornholm – vi købte hus en uge efter, og to uger efter sagde jeg min stilling op hos Birger Christensen.
Det var den bedste beslutning for os alle i familien – og vi har ikke kigget os tilbage siden. Jeg købte en keramikovn, og startede dermed Roxy Ceramics. Jeg elsker at sidde med en klump ler foran mig, og lade mine hænder skabe. Det er meditativt og terapeutisk på en og samme tid, og jeg tænker, at det trækker referencer til min uddannelse som skrædder, som også er et håndværk, hvor et godt øje for formgivning og æstetik er afgørende.
Du er inspireret af danske strande og japansk æstetik, hvordan passer det sammen?
Kysten er lige udenfor vores hus, hvor vi bor. Jeg går ofte ture af kyststien, som er en af de smukkeste steder, jeg kender, og afhængigt af vejret, fremstår naturen enten rå og brutal eller rolig og afslappende. Fælles for begge er, at det er smukt og utrolig inspirerende.
Inspirationen i naturen ses blandt andet i måden, jeg for eksempel glaserer på, hvor teknikken er afgørende for det endelige resultat. Jeg har blandt andet en serie af tallerkener, som er inspireret af havets bølger, der skyller ind over stranden. Jeg er inspireret af naturens organiske former, og netop det uperfekte, der opstår. Jeg er draget af den japanske æstetik, wabi-sabi: at man værdsætter skønheden i det ufuldkomne. Det vil sige, at en skål kan være uperfekt i sin runde form, og det er netop hér skønheden opstår – dette er blandt andet gældende for Self-massage kit.
Hvert eneste materiale der bruges i wabi-sabi æstetikken kommer fra naturen – og det er jo også gældende, når man laver keramik, hvor leret kommer fra jorden. Det er både det organiske, uperfekte, der trækker referencer til den japanske stil, men jeg er også fascineret af det mere stramme udtryk. For eksempel en ottekantet skål eller tallerken, der står i smuk kontrast til det organiske. Det er lige præcis balancen, som for mig er interessant at finde frem til. Derudover er 8-tallet et lykketal i Japan med meget stor betydning. Blandt andet betyder det ”indgang til fremtiden”.
Hvorfor er uperfekt vigtigt for dig i dit arbejde?
Det perfekte er kedeligt, og det har ingen nuancer… Det er interessant at udfordre øjet med det uperfekte. Det uperfekte understreger også, at det er håndlavet – at der er en ”afsender”, som har siddet og formgivet med sine hænder. I en verden hvor meget er digitalt eller lavet på maskiner, så har vi mere og mere brug for det nære. Følelsen af at stå med et stykke håndværk i hånden, en unik form, som gør den endnu mere interessant at undersøge. Øjet er nysgerrigt fordi skålen for eksempel ikke er perfekt rund, men organisk i sin form – den indbyder til at holde om den og mærke den, så sanserne kan blive stimuleret.
Det kan nærmest føles som om, det taler til én, som om der er en historie bag, fremfor at stå med en helt perfekt rund skål, der er masseproduceret.
Du pensel-glaserer dine objekter, hvad opnår du ved denne kreativt kærlige proces
Skålen og kammuslingen har jeg penselglaseret. Jeg glaserer på forskellige måder, men lige her kan jeg godt lide processen ved at pensle glasuren på, fremfor at dyppe det ned i den flydende glasur, sprøjte det på eller hælde det ud over objekterne. Jeg kan styre processen bedre i dette tilfælde, og glasuren løber mere kontrolleret under brænding, når jeg gør det på den her måde.
Hvad er det bedste, du kan gøre for dig selv for at DO YOU?
Det helt essentielle for mig er at give kærlighed til mig selv. I en travl hverdag med børn er der ikke meget tid til selvforkælelse. Derfor er denne kontakt med min krop utrolig vigtig.
Mit Self-massage kit er lavet til at udføre den Ayurvediske selv-massage Abhyanga. Ritualet giver mig energi og er en grundlæggende følelse af velvære – et boost. Det tager 20-30 min. at udføre ritualet – set i den store helhed er det, det mindste man kan gøre, for at give sig selv den opmærksomhed og kærlighed, man fortjener.
Derudover er det bedste at være sammen med min familie og venner – det sociale behov, der også betyder meget for mig, og ved siden af at kunne dyrke min passion indenfor keramik. Det giver mig en helt særlig terapeutisk ro samtidig med, at jeg udfordrer mig selv – det elsker jeg.
Har du et motto? Noget du minder dig selv om?
Vores ryk til Bornholm har virkelig gjort, at jeg har stor fokus på, at de ting jeg gør ”skal være sjovt”. Det lyder måske naivt, men det er lige præcis det, der er det essentielle for mig, når jeg blandt andet laver keramik. At dyrke min passion – kigge indad og fokusere på, hvad jeg har lyst til. Både helt egoistisk, og når det kommer til mine nærmeste. Fokus for mig er helt klart at være ude af hamsterhjulet, at have en dynamisk og alsidig hverdag, som er fyldt med kreativitet, passion og nærvær.
Udforsk mere Roxy Ceramics on roxy_ceramics_
[collection1]