Når det kommer til kroppen, så bliver jeg gang på gang imponeret over, hvor meget den i virkeligheden kan. Dykker man lidt ned i kroppens mange mekanismer, er det utroligt, hvor meget den kan klare selv med lidt tender loving care.

Hvor jeg tit omtaler huden som læderet, kan jeg godt lide at tænke på kroppen som en cykelkæde, der løbende skal smøres og vedligeholdes for at være velfungerende. Ligesom cykelkæden skal smøres, så skal vores krop også smøres og plejes indefra for at kunne fungere optimalt og beskytte sig selv mod det, vi udsætter den for. Det samme bør være tilfældet for vores hud. Huden bør plejes indefra med fødevarer, der øger hudens forsvarsevne, når vi skal kysses af solen.*

*Udvendig UVA- og UVB-solbeskyttelse er nødvendigt for at passe på huden i solen og for at undgå solskoldning.

DET OPTIMALE ER AT STYRKE HUDEN INDEFRA – OG AT BESKYTTE DEN UDEFRA. 


Den indre hudpleje og solbeskyttelse

Hudplejeregel nr. 1 er STAY HYDRATED.

På alle Karmamejus produkter skriver vi ”stay hydrated / DRINK WATER”. Den bedste sammenligning er en rosin vs. en frisk vindrue – hvordan vil du helst have at din hud ser ud? Og hvordan skal dine organer have det?

At holde vores krop og hud hydreret er noget af det vigtigste for at holde huden sund. Dette gælder også, når vi opholder os i solen. Solen udtørrer over tid vores hud, og en tør hud er mere sårbar overfor UV-stråler end en velfugtet hud. Ved at holde huden hydreret, hjælper du huden til at genopbygge den naturlige, beskyttende hudbarriere inden og efter soleksponering. 


Antioxidanter og frie radikaler

Når vores hud bliver eksponeret for UV-stråler, producerer kroppen frie radikaler som reaktion på strålerne. Udsættes huden for mange frie radikaler, skabes en tilstand af oxidativt stress i huden, der skader de kollagene og elastine fibre og får vores hud til at ældes hurtigere. Det kan give fine linjer, rynker, pigmentforandringer samt mindske elasticiteten.

Kroppen kan bekæmpe frie radikaler ved hjælp af antioxidanter. Antioxidanter kan opfattes som kroppens små soldater, der beskytter mod de skader, som frie radikaler potentielt kan medføre.

Ved at spise fødevarer med et højt indhold af antioxidanter kan vi derfor hjælpe kroppen med at neutralisere de frie radikaler og øge vores generelle sundhed. Antioxidanterne har også en antiinflammatorisk effekt. De antiinflammatoriske egenskaber kan hjælpe med at beskytte huden, og mindske risikoen for solskoldning.

De bedste kilder til antioxidanter er plantebaserede fødevarer - særligt frugt og grønt. Herunder kan du se en oversigt over fødevarer, som er gode at indtage, hvis du vil hjælpe din hud godt på vej. Sommer som vinter. 

Karmameju SUN er en antioxidant-rig solserie, som styrker hudens forsvarsevne udefra. Vi anbefaler at kombinere produkterne med pleje indefra for at opnå den optimale beskyttelse.


 

Fødevarer som styrker huden indefra  

Bær
Bær og granatæble er kendt for deres høje indhold af antioxidanter. De er rige på antioxidantgruppen polyfenoler, som virker beskyttende over for frie radikaler og har antiinflammatoriske egenskaber. Polyfenoler er også at finde i Karmamejus PRE- & AFTER SUN på grund af deres beroligende og lindrende effekt på huden.

Røde grøntsager
Røde frugter og grøntsager har et højt indhold af lycopen, som er en antioxidant, der findes i røde frugter og grøntsager. Lycopen er det farvestof, som giver grøntsagerne deres røde farve. To rigtig gode kilder til lycopen er vandmelon og tomat. Mens vandmelonen skal nydes frisk, så bliver lycopen i tomaterne bedre optaget, når de bliver tilberedt. Gerne i kombination med olivenolie. Så smid en omgang tomater med olivenolie og hvidløg en tur i ovnen, og du har samtidig det lækreste tilbehør til aftensmaden. 

Rødbede
Rødbeden er en grøntsag med et meget højt indhold af forskellige typer antioxidanter, som har vist sig at være yderst effektive til at beskytte cellerne i kroppen mod frie radikaler. Som én af ganske få fødevarer indeholder rødbeder betalainer, som er en gruppe farvepigmenter, der både virker som stærke antioxidanter og som har en antiinflammatorisk virkning på kroppen.

Sød kartoffel og spinat
Søde kartofler og spinat er rige på betakaroten, der hjælper med at dæmpe rødme i huden, når den bliver eksponeret for UV-stråler. Betakaroten er forstadiet til A-vitamin, som kroppen kan bruge til selv at danne A-vitamin efter behov. A-vitamin er kendt for at være en effektiv ingrediens i forbindelse med hudpleje. Derudover virker betakaroten også som antioxidant og medvirker til opretholdelsen af en normal hud. Andre gode råvarer er gulerødder, mango, abrikoser, cantaloupe-melon og kål.

Ved at spise nok fødevarer med et højt indhold af betakaroten, kan du som bonus opnå en lækker, gylden solbrun farve. Det skyldes, at betakaroten bidrager til dannelsen af mere pigment i huden og kan derfor påvirke farven på din hud. Det er dog først, når kroppen har taget den mængde betakaroten, den skal bruge til at danne A-vitamin, at det overskydende betakaroten bliver brugt til huden.

Citrusfrugter
Citrusfrugter som appelsiner, grapefrugt, citron og kiwi har et højt indhold af C-vitamin, som styrker hudens immunforsvar og bl.a. bidrager til dannelsen af kollagen. Samtidig fungerer C-vitamin som en god antioxidant i bekæmpelsen af frie radikaler. En anden god kilde til C-vitamin er broccoli. 

Nødder og frø
Nødder og frø har et højt indhold af omega-3 fedtsyrer, som virker antiinflammatorisk. De er rigtig gode til at dæmpe betændelsestilstande i huden og hjælper til at give huden ro.

Grøn te
Grøn te indeholder også en stor mængde polyfenoler og hjælper med at beskytte huden mod solskader og hudkræft. Den grønne te hjælper også med at mindske skaderne på kollagen, som forårsages at frie radikaler.

Alt det bedste,

Mette Skjærbæk