CEO, bjergbestiger, fotograf, cykelrytter, husbond, far, ven og bare en all-round good guy. Lær Jens Høgsted bedre at kende i denne fotoartikel - med billeder fotograferet af ham selv.

Hér kommer han bl.a ind på den ideelle work-life-balance, og hvordan han får tid til at fylde sin DO YOU-kop i en travl hverdag, hvor han står i spidsen på Karmamejus HQ. Hør ham også fortælle lidt om sit andet hjem i Chamonix, hvor hans kærlighed for naturfotografi og bjergbestigning har ført til udgivelsen af en nylig fotografibog om klimaforandringernes indvirkning på bjergene.

Fotokredit: Jens Høgsted. 

Fortæl lidt om dig selv…

Mit navn er Jens Høgsted, jeg er 51 år gammel og har været direktør for Karmameju i tre år. De sidste 30 år har jeg arbejdet med mærkevarer og detailhandel. Jeg har tilbragt 18 år i et konsulentjakkesæt, en del år som direktør for Sportmaster-kæden og et par år som selvstændig rådgiver og bestyrelsesmedlem, før jeg var så heldig at blive direktør for Karmameju. Jeg bor seks km fra vores kontor, så en ideel dag begynder med en dukkert i Øresund og en cykeltur til kontoret, hvor jeg som regel lander 07:30. Jeg har en meget privilegeret hverdag, hvor jeg arbejder sammen med dygtige og sympatiske mennesker, og hvor jeg i stor udstrækning kan styre min egen tid. Jeg hører, at der er mange, der er misundelige på den kombination. Det forstår jeg godt.

 

 

Hvad betyder DO YOU for dig - hvad fylder du din “kop” med?

DO YOU for mig handler om den tid, jeg helt selv kan bestemme. Sommetider bliver det til noget, jeg gør alene, og sommetider noget, jeg gør med mennesker, jeg holder af. Jeg vågner tidligt, så jeg starter altid dagen med alenetid, hvor jeg over en kop kaffe kigger ind i dagen foran mig. Ellers rimer DO YOU for mig på fysisk aktivitet: Det kan være cykling alene eller med gode kammerater eller ski- og vandreture med familien. Sidste år cyklede jeg alene fra Esbjerg til København – en tåbelig lang tur, men for mig DO YOU… og jeg havde et ambitiøst bjergbestigningsprojekt med min yngste søn om at bestige Toblerone-toppen, Matterhorn.

 

 


Hvordan sørger du for at huske at praktisere DO YOU? 

Jeg har engang fået det råd at holde en nødvendig balance mellem arbejdstimer, familietimer, vennetimer og timer, du helt selv bestemmer. Det var under en årelang periode, hvor arbejdstimerne beslaglagde over 70 timer om ugen. De år lærte mig værdien af at arbejde aktivt for balance – ikke hver dag eller uge – men samlet set over et kvartal. Det ligger nu ret fast på rygraden, at jeg skal have tid til alle dele for at trives. Helt praktisk er kalenderen et godt værktøj: Jeg blokerer de weekender, jeg ikke ønsker bliver stjålet af mindre vigtige ting. Jeg er ”over gennemsnittet” god til at få set venner og sende dem en invitation, hvis jeg savner deres selskab.

 


Hvordan kom du på, at du ville udgive en fotografibog om Chamonix?

Jeg har fotograferet siden, jeg var ung teenager. Jeg havde mørkekammer i bryggerset, da jeg var 13 år gammel. Siden da har mit kamera altid fulgt mig, særligt på rejser. De sidste 25 år har jeg tilbragt mange dage i bjergene, både med ski under fødderne men også på bjergbestignings-klatreture. Jeg har nået toppen af mere end 25 toppe i Alperne, der er over 4000m, og på de ture ser man fantastiske landskaber. Man ser også, hvordan klimaforandringerne rammer bjergene ubarmhjertigt hårdt. Mængden af billeder på harddisken og ønsket om at fortælle om klimaforandringernes påvirkning af bjergene fik mig til at udgive bogen ”Chamonix Perspectives”. I bogen interviewer jeg seks bjergguider og en forsker om deres førstehåndsoplevelser med blandt andet gletsjere og permafrosten, der forsvinder. Man kan læse mere på: www.chamonix-perspectives.com.



Hvilke er dine favoritprodukter fra Karmameju?

Hvis du åbner min toilettaske på en rejse, vil du altid finde vores PRE & AFTER SUN serum-lotion, en HERO, en CALM balm, en NOW ansigtsrens og en BREEZE deodorant. Jeg er kæmpefan af vores PRE & AFTER SUN (og dens parfumefri bror, INFINITY face & body serum-lotion), som er en "hidden gem" i vores solserie, men kan bruges til alt af alle. Jeg giver den altid en salgstale, hermed også her.

 [collection1]